ارز

دلایل سقوط قیمت لیر ترکیه در دومین هفته مهر ۱۴۰۱؛ هر لیر در بازار امروز چند است؟

به گزارش دیلی اکسچنج؛ قیمت هر لیر ترکیه در آخرین روز هفته در بازار تهران به ١٧٢٠ تومان رسید.

امروز تحت تاثیر کاهش نرخ بهره، لیر ترکیه با پایین ترین سطح ارزش رسید.

صرافان معتقدند قیمت لیر ترکیه در بازار تهران نیز در آغاز هفته آینده کاهشی خواهد بود.

لیر ترکیه که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۲۵ درصد ارزش خود را مقابل دلار را از دست داده است، همچنان در مسیر سقوط قرار دارد.

بانک مرکزی ترکیه در مهر ۱۴۰۱، به جای آن‌که برای مقابله با ضعیف شدن لیر و نرخ بالای تورم ۲۰ درصدی با افزایش نرخ بهره واکنش نشان دهد، نرخ بهره را بار دیگر کاهش داد.

بانک مرکزی ترکیه در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت نرخ بهره را با کاهش دو درصدی به ۱۶ درصد برساند؛ این تصمیم بانک مرکزی ترکیه با واکنش شدید بازار ارز در این کشور مواجه شد تا در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱، یک دلار آمریکا با ۹ لیر و ۶۵ قروش و هر یورو با ۱۱ لیر و ۲۴ قروش مبادله شود.

چندی پیش رئیس‌جمهوری ترکیه «ناجی اقبال» رئیس بانک مرکزی و دو نفر از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی را برکنار کرد.

اقبال، ابلاغیه‌های رئیس جمهوری ترکیه برای کاهش نرخ بهره بانکی اجرا نکرده بود. او همانند سلف خود، مراد اویسال که ۱۸ ماه ریاست بانک مرکزی ترکیه را بر عهده داشت، طرفدار افزایش نرخ بهره بانکی بود.

به نظر می‌رسد در صورتی که اقدامات موثری برای تغییر روند در اقتصاد ترکیه مانند فراگیر شدن دوباره نهاد‌های سیاسی و اقتصادی، اعطای استقلال به بانک مرکزی، مستقل شدن سیستم قضایی، بازگشت به اصول علم اقتصاد و برگزیدن متخصصان اقتصادی صورت نگیرد، وضعیت اقتصادی بغرنج تری در انتظار این کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *